Järjestöt kutsuvat poliisin keskustelemaan kanssaan seksuaalisesta ahdistelusta

Helsingin poliisi on antanut viime päivien aikana useita haastatteluita, joiden johdosta seksuaalista väkivaltaa ehkäisevää ja auttavaa työtä tekevät järjestöt pitävät tärkeänä keskusteluyhteyden luomista poliisin kanssa koskien seksuaalista ahdistelua. Järjestöt kutsuvat Helsingin poliisin tapaamiseen kanssaan. Tapaamisen ideana on vaihtaa näkemyksiä ja tietoa, jotta seksuaaliseen ahdisteluun voitaisiin puuttua mahdollisimman tehokkaasti.

Järjestöjä on huolestuttanut poliisin lausunnoissa näkemys ongelman luonteesta ja laajuudesta kuten myös siitä, että nuoret tytöt provosoisivat heihin kohdistuvaa poliisin tietoon tullutta ahdistelua. Toisaalta järjestöt kuulisivat mielellään lisätietoa poliisin raportoimasta lisääntyneestä seksuaalisesta häirinnästä julkisilla paikoilla. Uskomme, että yhteistyö asiantuntijoiden ja poliisin välillä olisi tehokkain tapa vaikuttaa kaikkien turvallisuuteen kaupunkitilassa.

Kutsu on esitetty Helsingin poliisin poliisipäällikkö Lasse Aapiolle ja apulaispoliisipäällikkö Ilkka Koskimäelle 11.1. sähköpostilla.

Kutsun esittivät vaikuttamis- ja auttamistyötä tekevät järjestöt Naisasialiitto Unioni, Monika-Naiset liitto, Naisten Linja ja Nuorten Exit.