Kaikki naisiin kohdistuva väkivalta on tuomittava

city-lights-night-street-medium

Otimme kantaa naisiin kohdistuvaan ahdisteluun Helsingin Sanomissa yhdessä Naisten Linjan, Naisasialiitto Unionin ja Nuorten Exitin kanssa.

Naisiin kohdistuvan väkivallan ja seksuaalisen ahdistelun poistaminen on ollut naisjärjestöjen agendalla niiden perustamisesta saakka. Kaikki naisiin kohdistuva väkivalta ja seksuaalinen ahdistelu ovat tuomittavia tekoja, oli tekijä kuka tahansa. Valitettavasti naisjärjestöjen lukuisat vetoomukset väkivallan lopettamiseksi ja uhrien auttamistyön resursoimiseksi eivät ole riittävästi tehonneet.

On erittäin tärkeää ja arvokasta, että naisiin kohdistuvasta väkivallasta käydään nyt keskustelua. Se voi auttaa murtamaan puhumattomuuden ja hiljaisen hyväksynnän kulttuuria.

On tunnustettava, että muun muassa fyysinen, henkinen ja seksuaalinen väkivalta ovat osa monen naisen arkea Suomessa. Tarvitsemme pitkäjänteistä ennaltaehkäisevää työtä, asennekasvatusta ja palveluja sekä uhreille että tekijöille. Tämä edellyttää sitä, että naisiin kohdistuvan väkivallan lopettaminen nostetaan poliittisessa päätöksenteossa prioriteetiksi ja työlle kohdennetaan riittävät resurssit.

Naisjärjestöt ovat esittäneet poliisille tapaamispyynnön, jotta yhteistyötä voidaan tiivistää ja asiantuntemusta jakaa myös uudenvuoden tapahtumiin liittyen.

Lue kannanottomme Helsingin Sanomissa 19.1. täältä.