Monika-Naiset liitto ry:n Turvakoti Mona muuttuu vain naisille tarkoitetuksi turvakodiksi 1.1.2021 alkaen

Turvakoti Mona muuttuu vain naisille ja heidän alaikäisille lapsilleen tarkoitetuksi turvakodiksi 1.1.2021 alkaen. Turvakoti Mona on valtion rahoittama ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) koordinoima palvelu. Toimintaa ylläpitää Monika-Naiset liitto ry.

Muutoksella pystytään osaltaan vastaamaan Istanbulin sopimuksen (Euroopan neuvoston yleissopimus naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemisestä ja torjumisesta) asettamiin vaatimuksiin. Euroopan neuvoston naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan asiantuntijaryhmä (GREVIO) julkaisi syyskuussa 2019 ensimmäisen Suomea koskevan raporttinsa, jossa se arvioi lstanbulin sopimuksen täytäntöönpanoa Suomessa. GREVIO:n raportissa Suomea kehotetaan painokkaasti järjestämään vain naisille ja heidän lapsilleen tarkoitettuja turvakotipalveluja.

”Turvakoti Monan muutos vastaa havaittuun käytännön tarpeeseen ja kansainväliseen velvoitteeseen. Uudenmaan kaikki muut turvakodit vastaanottavat edelleen kaikkia sukupuolia, kuten myös kaikki muut valtakunnalliseen turvakotiverkostoon kuuluvat turvakodit”, toteaa THL:n turvakotipalvelujen kehittämispäällikkö Joonas Peltonen.

”Monika-Naiset liitto ry on naisjärjestö ja olemme todella iloisia, että naiserityiset palvelut väkivaltaa kokeneille naisille lisääntyvät. On tärkeää, että saamme nyt Suomeen naiserityisen turvakotipalvelun”, sanoo Turvakoti Monan johtaja Ljudmila Kettunen.

Turvakoti Mona on avoinna 24/7. Puhelinnumero on 045 6396 274.
Turvakoti Monaan voi hakeutua kaikkialta Suomesta. Palvelu on maksutonta.

Lisätiedot:

Ljudmila Kettunen, Turvakoti Monan johtaja, puhelin 045 639 05 41