Vuoden isovanhemmiksi palkittiin vapaaehtoiset lastenhoitajamme Celestine Vita-Buba ja Tiiu Holappa

2015-10-16 08.34.56Vuoden isovanhempi 2015 -tunnustus vapaaehtoistyöstä maahanmuuttajanaisten ja -lasten hyväksi

Vuoden isovanhempi 2015 -tunnustus on myönnetty kahdelle vaativassa vapaaehtoistyössä kunnostautuneelle isoäiti-ikäiselle naiselle, joiden omat juuret ovat Suomen ulkopuolella.

Tunnustuksen saavat parivaljakko Celestine Vita-Buba (66 v.) ja Tiiu Holappa (72 v.). He ovat toimineet vuosien ajan yhdessä vapaaehtoisina lastenhoitajina Monika-Naiset liitto ry:n kotouttamistyössä.

Lastenhoitajat vapauttavat pienten lasten äidit osallistumaan suomen kielen tunneille ja työelämätaitoihin valmentaviin ryhmiin. Tavallista on, että kokeneet vapaaehtoiset myös neuvovat arjen haasteissa nuoria maahanmuuttajaäitejä, joilla ei välttämättä ole tukenaan oman suvun tai perheen verkostoja.

Vuoden isovanhempi -tunnustus jaetaan lokakuussa vietettävän Isovanhempien päivän (la 17.10.) kunniaksi ja sen myöntää Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry.

Tunnustuksen saa vuosittain henkilö tai taho joka on myönteisellä tavalla edistänyt lasten ja isovanhempien suhteita ja isovanhempien arvostusta. Aikaisempia palkittuja ovat mm. ikäihmisten tietotekniikkataitoja edistävä Enter ry, rap-mummo Eila Nevanranta, arkkiatri Risto Pelkonen ja Pienperheyhdistyksen Mummila-toiminta.

“Celestine Vita-Buba ja Tiiu Holappa osoittavat esimerkillään, että vanhat ihmiset ovat yhteiskunnassamme voimavara, eivät vain hoivan kohteita ja menoeriä”, sanoo toiminnanjohtaja Virpi Dufva Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry:stä. “Tänä vuonna on mielestämme erityisen ajankohtaista nähdä voimavarana myös Suomeen muualta muuttaneet iäkkäät ihmiset, heidän osaamisensa ja elämänkokemuksensa.”

Opettajan ja psykologin ammattiosaaminen tehokäytössä

Molemmilla tunnustuksen saajilla on vahva ammatillinen tausta lasten ja perheiden kanssa toimimisessa. Kongossa syntynyt Celestine Vita-Buba on koulutukseltaan psykologi ja työskennellyt kotimaassaan myös englannin kielen opettajana. Virolaistaustainen Tiiu Holappa on ammatiltaan ala-asteen opettaja. Kaksikon kielivalikoimaan kuuluvat suomen lisäksi englanti, ranska, viro, venäjä ja lingala.

”Olen terve ja oma työurani on tehty. En halua vain istua kotona. Kun toinen tarvitsee apua, silloin pitää tulla auttamaan”, Vita-Buba sanoo. “Vapaaehtoistyössä saan edelleen kehittää ammattiosaamistani. Ja ilman meitä äidit eivät pääsisi opiskelemaan.”

”Minut on ohjelmoitu auttamaan. Ohjaudun aina sinne, missä tarvitaan apua. Tämä vapaaehtoistyö lasten ja äitien kanssa vaatii paljon myötätuntoa, herkkyyttä ja ymmärrystä. Kylmä ihminen ei tässä pärjää”, Tiiu Holappa sanoo.

Lisätiedot Vuoden isovanhempi -tunnustuksesta:
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry
Virpi Dufva, toiminnanjohtaja
virpi.dufva(at)valli.fi 050 365 4664
www.valli.fi

Lue aikaisempien vuosien palkituista täältä.

Vuoden isovanhempi 2015 -palkittujen haastattelupyynnöt:
Jenni Tuominen, toiminnanjohtaja
jenni.tuominen(at)monikanaiset.fi, 045 675 9276

Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry (Valli ry) on vuonna 1953 perustettu valtakunnallinen vanhustyötä tekevä asiantuntijajärjestö. Teemme työtä paremman vanhuuden puolesta. Liitolla on 70 jäsenjärjestöä eri puolilla Suomea. Liitto kehittää vanhuspalveluja, järjestää koulutusta ja konsultaatiota sekä toimii jäsenjärjestöjensä edunvalvojana.